Branża
automotive to złożone i wieloetapowe procesy planowania, produkcji i montażu,
ale też późniejszego nadzoru i kontrolowania ewentualnych awarii i usterek.
Skutecznym ułatwieniem w tej sytuacji jest możliwość identyfikacji każdej
części, sprawdzania, jak działa i zarządzania ich produkcją i ewentualną
wymianą. Rozwiązaniem, które to zapewnia jest wdrożenie systemów RFID do branży
automotive. Więcej o technologii i systemach RFID pisaliśmy TUTAJ.
Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) po konsultacjach z
największymi koncernami samochodowymi wprowadziło właśnie zbiór wytycznych,
które dokładnie określają sposób i warunki wdrażania technologii RFID do tej
branży. O jakich standardach i rodzajach systemów mówi opublikowany niedawno
dokument?
Dokument
opisuje proces znakowania swoich produktów zgodnie z przedstawionymi w nim
wytycznymi. Producenci, którzy chcą działać według nowoczesnych, najlepszych
praktyk powinni zaplanować i zrealizować wdrożenie kompleksowego systemu
auto ID opartego na identyfikacji RFID na każdym etapie produkcji i montażu.
Niekiedy procesy te są rozszerzane i tak np. Mercedes-Benz zalecił swoim
dostawcom znakowanie palet i pojemników z częściami odpowiednimi etykietami,
aby ułatwić ich identyfikację już na tym etapie.
Co dokładnie zawierają wytyczne VDA?
- Dokładnie definiują
parametry i cechy (wizualne i fizyczne) tagów RFID, które są dozwolone do stosowania
w branży motoryzacyjnej
- Precyzują zasady używania
i wdrażania tagów
- Opisują rodzaj oraz
strukturę danych (kodowanie 6 bitowe), które będą zapisywane w tagach RFID
- Standaryzują całościowy obieg informacji zapisywanych i zaczytywanych ze znaczników
Wytyczne
zostały opracowane w taki sposób, by docelowo umożliwić wprowadzenie tagów
RFID do wszystkich części i komponentów, biorących udział w produkcji i
montażu pojazdów. Ma to pomóc w łatwej identyfikacji dowolnego elementu i
szybkim przekazaniu informacji o nim.
Co wchodzi w skład systemu RFID dla branży motoryzacyjnej?
Oczywiście
głównym elementem systemu są znaczniki RFID, ale żeby mógł on poprawnie działać
i żeby efektywnie korzystać z jego funkcji potrzebne są również inne części.
Jakie?
- Znaczniki i etykiety RFID – rozróżnione są na tagi
dopasowane do danych powierzchni (np. metalowych, plastikowych,
szklanych), jak i etykiety z chipem, na których ewentualnie można
nadrukować dodatkowe informacje (np. kod kreskowy lub symbol)
- Anteny RFID – wysyłające i odbierające sygnały z tagów RFID
- Czytniki RFID – w formie czytników stacjonarnych lub mobilnych kolektorów danych. Ich zadanie jest przetwarzanie sygnałów na konkretne informacje.
- Drukarki RFID – zadrukowują etykiety
RFID i kodują informacje w chipie, który jest wewnątrz nich.
- Oprogramowanie zarządzające systemem – całościowo reguluje danymi odbieranymi z czytników i przekazywanymi do dalszych baz danych.
Dlaczego warto wdrażać technologię RFID w branży automotive?
- Zwiększenie efektywności
produkcji i możliwość wprowadzania niezbędnych zmian, dzięki dokładnemu
nadzorowi każdego jej etapu
- Łatwa identyfikacja
każdej części i elementu uczestniczącego w produkcji i montażu
- Dokładne oznakowanie
wszystkich wyrobów
- Precyzyjne określanie i
namierzanie usterek i wad w poszczególnych częściach lub ewentualnie w całych partiach
produkcyjnych
- Usprawnienie procesu logistycznego dzięki dokładnemu nadzorowi nad stanami magazynowymi i lokalizowaniem miejsc dostaw
Projekt
wdrożenia systemów RFID do branży motoryzacyjnej ma docelowo przyspieszyć i
podnieść efektywność produkcji samochodów oraz pomóc w dokładnej kontroli
ewentualnej awaryjności poszczególnych części do pojazdów, zwiększając tym
samym ich jakość.
Jesteś
zainteresowany wdrożeniem systemu RFID w swojej firmie? Skontaktuj się z nami i
poznaj urządzenia, które posiadamy w swojej ofercie.