Historia e-commerce
Dziś, w latach 20. XXI wieku ciężko jest nam wyobrazić sobie
rzeczywistość bez możliwości zrobienia zakupów przez internet. Rozwój
e-commerce w Polsce z roku na rok jest coraz bardziej widoczny – od połowy
lat 90., kiedy to powstał pierwszy w naszym kraju sklep internetowy, aż po
czasy współczesne, kiedy sytuacja pandemiczna wywołana koronawirusem sprawiła,
że oprócz branż, które zawsze zajmowały się handlem elektronicznym, dołączyły
do nich branże zupełnie nowe, zmuszone niejako do tego kroku przez nieoczekiwany
bieg wydarzeń. Popyt na tego typu usługi też stale rośnie. To sprawia,
że oferujący je przedsiębiorcy muszą na bieżąco dostosowywać się do rosnących
wymogów rynkowych, a tym samym skierować się w stronę rozwiązań z zakresu
automatycznej identyfikacji.
Rozwiązania i możliwości technologiczne wspierające handel internetowy
Rozwiązania te rozwijają się dwutorowo. Z jednej strony jest to
ciągłe usprawnianie systemów i oprogramowania z zakresu AutoID. Pozwala to
na automatyzację procesów, co w czasach wzmożonego zapotrzebowania na
usługi e-commerce będzie zaletą przede wszystkim w takich miejscach, jak
magazyny, centra dystrybucyjne, ale również hale produkcyjne. Na pewno warto
wspomnieć tu np. o systemie Warehouse Management System (WMS), który
zrewolucjonizował i pomógł uporządkować pracę w wielu magazynach, również tych
wysyłkowych. To szczególnie ważne w kontekście zmiany zachowania odbiorców i
klientów e-commerce, którzy oczekują możliwie jak najszybszej wysyłki
zamówionego towaru i tym samym sprawnej dostawy.
Z drugiej strony obserwujemy wzrost zainteresowania różnego rodzaju urządzeniami do automatycznej identyfikacji. Wśród tych najbardziej potrzebnych w handlu elektronicznym i usługach logistycznych z nim związanych wymienić można m.in. czytniki kodów kreskowych, drukarki kodów kreskowych i etykiet czy tablety przemysłowe. Sprzęty te wspierają i ułatwiają codzienne zadania związane z obsługą logistyczną zakupów online, dlatego warto w nie zainwestować planując rozwój swojego biznesu e-commerce.
Pandemia koronawirusa a e-commerce
Rozwój handlu internetowego w Polsce w ciągu ostatniej dekady wyraźnie przyspieszył. Punktem kulminacyjnym tego wzrostu bez wątpienia stały się wydarzenia z początku wiosny 2020 roku, czyli narodowy lockdown, który oznaczał zamknięcie wielu gałęzi naszej gospodarki, w tym w dużej części handlu stacjonarnego (np. galerii handlowych). To właśnie wtedy popyt na usługi z zakresu e-commerce zanotował wyraźny peak, który mimo stopniowej stabilizacji pandemicznej sytuacji utrzymuje się do dziś. Zagrożenie koronawirusem, oprócz jeszcze szybszego procesu automatyzacji procesów logistycznych wymogło też wprowadzenie specjalnych rozwiązań w centrach magazynowych i dystrybucyjnych, które zapewniają ciągłość pracy, ale również bezpieczeństwo dla pracowników tych miejsc i dla odbiorców towarów. Wśród metod, które cieszą się największą popularnością można tu wskazać np. systemy do automatycznego pomiaru temperatury ciała. Skutecznie, bezpiecznie i z ogromną dokładnością mierzą one temperaturę, potrafiąc wskazać już pierwsze oznaki infekcji. O funkcjonowaniu i zaletach tych urządzeń pisaliśmy TUTAJ.
Przewidywania i trendy na 2021 rok
Po tak intensywnym roku dla branży e-commerce warto zastanowić się, jaki będzie rok 2021. Specjaliści z branży e-handlu i logistyki wskazują na kilka głównych trendów:
- Ciągły wzrost sprzedaży – wzrost zaufania
Polaków do zakupów online przełoży się najprawdopodobniej na dalszy
rozwój tej metody zakupów. A to oczywiście pociągnie za sobą konieczność
ciągłego dostosowywania i ulepszania wydajności obsługi zamówień,
funkcjonowania magazynów i dostaw.
- Rozszerzanie opcji dostawy i darmowe zwroty – specjaliści przewidują, że oferując klientom możliwość
zakupienia produktu online, należy dać mu maksymalnie dużo opcji
dostawy do wyboru. Często sposób dostawy decyduje o skorzystaniu z
jednego, a nie innego e-sklepu. Do tego, wyjątkowo wysoko cenione są
darmowe zwroty, które dają klientowi jeszcze większe bezpieczeństwo
przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
- Digitalizacja i automatyzacja rozwiązań – ten punkt wiąże się z pierwszym wspomnianym w tym zestawieniu. Wzmożona praca magazynów i łańcucha dostaw wymaga niejako na przedsiębiorcach automatyzowanie całego procesu, od produkcji, przez obsługę zamówienia, digitalizację magazynów, a także procesów zwrotów. Ne pewno wymusi to wsparcie wielu firm odpowiednimi systemami operacyjnymi i urządzeniami, które będą ułatwiać pracę.
Warto wziąć pod uwagę te przewidywania, planując dalszy rozwój sektora
e-commerce w swojej branży oraz obsługujących go procesów logistycznych.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie automatyzacji procesów logistycznych i
urządzeń, które pomogą Ci je przeprowadzić? Napisz do nas – chętnie pomożemy!