<< powrót do bloga Data publikacji: 28.01.2021

Jak rozwój e-commerce wpływa na branżę logistyczną i zapotrzebowanie na systemy i urządzenia do automatycznej identyfikacji? Analiza i prognozy na przyszłość.

Historia e-commerce

Dziś, w latach 20. XXI wieku ciężko jest nam wyobrazić sobie rzeczywistość bez możliwości zrobienia zakupów przez internet. Rozwój e-commerce w Polsce z roku na rok jest coraz bardziej widoczny – od połowy lat 90., kiedy to powstał pierwszy w naszym kraju sklep internetowy, aż po czasy współczesne, kiedy sytuacja pandemiczna wywołana koronawirusem sprawiła, że oprócz branż, które zawsze zajmowały się handlem elektronicznym, dołączyły do nich branże zupełnie nowe, zmuszone niejako do tego kroku przez nieoczekiwany bieg wydarzeń. Popyt na tego typu usługi też stale rośnie. To sprawia, że oferujący je przedsiębiorcy muszą na bieżąco dostosowywać się do rosnących wymogów rynkowych, a tym samym skierować się w stronę rozwiązań z zakresu automatycznej identyfikacji.

Rozwiązania i możliwości technologiczne wspierające handel internetowy

Rozwiązania te rozwijają się dwutorowo. Z jednej strony jest to ciągłe usprawnianie systemów i oprogramowania z zakresu AutoID. Pozwala to na automatyzację procesów, co w czasach wzmożonego zapotrzebowania na usługi e-commerce będzie zaletą przede wszystkim w takich miejscach, jak magazyny, centra dystrybucyjne, ale również hale produkcyjne. Na pewno warto wspomnieć tu np. o systemie Warehouse Management System (WMS), który zrewolucjonizował i pomógł uporządkować pracę w wielu magazynach, również tych wysyłkowych. To szczególnie ważne w kontekście zmiany zachowania odbiorców i klientów e-commerce, którzy oczekują możliwie jak najszybszej wysyłki zamówionego towaru i tym samym sprawnej dostawy.

Z drugiej strony obserwujemy wzrost zainteresowania różnego rodzaju urządzeniami do automatycznej identyfikacji. Wśród tych najbardziej potrzebnych w handlu elektronicznym i usługach logistycznych z nim związanych wymienić można m.in. czytniki kodów kreskowych, drukarki kodów kreskowych i etykiet czy tablety przemysłoweSprzęty te wspierają i ułatwiają codzienne zadania związane z obsługą logistyczną zakupów online, dlatego warto w nie zainwestować planując rozwój swojego biznesu e-commerce.


Pandemia koronawirusa a e-commerce

Rozwój handlu internetowego w Polsce w ciągu ostatniej dekady wyraźnie przyspieszył. Punktem kulminacyjnym tego wzrostu bez wątpienia stały się wydarzenia z początku wiosny 2020 roku, czyli narodowy lockdown, który oznaczał zamknięcie wielu gałęzi naszej gospodarki, w tym w dużej części handlu stacjonarnego (np. galerii handlowych). To właśnie wtedy popyt na usługi z zakresu e-commerce zanotował wyraźny peak, który mimo stopniowej stabilizacji pandemicznej sytuacji utrzymuje się do dziś. Zagrożenie koronawirusem, oprócz jeszcze szybszego procesu automatyzacji procesów logistycznych wymogło też wprowadzenie specjalnych rozwiązań w centrach magazynowych i dystrybucyjnych, które zapewniają ciągłość pracy, ale również bezpieczeństwo dla pracowników tych miejsc i dla odbiorców towarów. Wśród metod, które cieszą się największą popularnością można tu wskazać np. systemy do automatycznego pomiaru temperatury ciała. Skutecznie, bezpiecznie i z ogromną dokładnością mierzą one temperaturę, potrafiąc wskazać już pierwsze oznaki infekcji. O funkcjonowaniu i zaletach tych urządzeń pisaliśmy TUTAJ.

Przewidywania i trendy na 2021 rok

Po tak intensywnym roku dla branży e-commerce warto zastanowić się, jaki będzie rok 2021. Specjaliści z branży e-handlu i logistyki wskazują na kilka głównych trendów:

Warto wziąć pod uwagę te przewidywania, planując dalszy rozwój sektora e-commerce w swojej branży oraz obsługujących go procesów logistycznych.

 

 

Potrzebujesz wsparcia w zakresie automatyzacji procesów logistycznych i urządzeń, które pomogą Ci je przeprowadzić? Napisz do nas – chętnie pomożemy!