<< powrót do bloga Data publikacji: 25.05.2021

Co się kryje za czarno-białym gąszczem linii? Historia i wykorzystanie kodów kreskowych

Trudno wyobrazić sobie bez nich dzisiejszą sprzedaż czy procesy logistyczne. Jeszcze trudniej wyobrazić sobie, jak wyglądał handel i transport kiedy jeszcze nie były w powszechnym użyciu. Kody kreskowe – bo o nich mowa – to nieodłączny element naszej codziennej rzeczywistości. Kilkanaście czarno-białych linii różnej grubości, które od lat 70. XX wieku zaczęły pojawiać się najpierw na produktach spożywczych, potem innych przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, żeby wreszcie zaistnieć też w transporcie i procesach inwentaryzacyjnych. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o kodach kreskowych? Kto je wymyślił i jak zmieniły się na przestrzeni lat? Opisujemy to w dalszej części artykułu.

Co to jest kod kreskowy?

Kod kreskowy to nic innego, jak graficzne przedstawienie niezbędnych do identyfikacji danych. To najczęściej kombinacja jasnych i ciemnych linii różnej długości ułożona w niepowtarzalnym ciągu, któremu może być również przypisany określony ciąg numerów. Takie kodowanie podlega wielu regułom, które brane są pod uwagę podczas generowania nowych symboli. Dzięki tak przygotowanym kodom możliwa jest łatwa i szybka automatyczna identyfikacja produktów, dokumentów i identyfikatorów usług.

Skąd się wziął kod kreskowy?

Historia kodów kreskowych sięga początku lat 30. XX wieku. To właśnie wtedy Wallace Flint, pracownik Uniwersytetu Harwardzkiego podjął się próby automatycznego przekazywania informacji i katalogowania produktów za pomocą specjalnie przygotowanych perforowanych kart. Ta odważna jak na tamte czasy wizja przez kolejne dziesięciolecia ulegała modyfikacjom i ulepszeniom. W latach 40. XX wieku Joe Woodland, pracownik Drexel Institute of Technology na uniwersytecie w Filadelfii wykonał prototyp skanera. Sam wzór kodu kreskowego Woodland wymyślił… siedząc na plaży i dotykając ręką rozgrzanego piasku, na którym palcami narysował ułożone obok siebie linie. Trzeba było jednak kolejnych prawie 30 lat, żeby te pomysły ewoluowały i przybrały większą skalę. W latach 70. rozpoczęła się systematyzacja i regulacja zasad tworzenia kodów.

W 1974 roku w jednym z supermarketów Troy’s Marsh w stanie Ohio zainstalował został pierwszy skaner do kodu UPC (Universal Product Code) i to właśnie tam dokonano pierwszego skanowania kodu umieszczonego na produkcie spożywczym – paczce 10 gum do żucia Wrigley’s Juicy Fruit.

Kody kreskowe dzisiaj - rodzaje

Szacuje się, że każdego dnia na świecie skanowanych jest ponad 6 miliardów kodów kreskowych! Ich wielość wymusiła też niejako ich zróżnicowanie. Obecnie spotkać możemy:

  • kody jednowymiarowe (1D) – najpopularniejsze, ciemne i jasne kreski, ułożone obok siebie w niepowtarzalnych odstępach. Znajdziemy wśród nich wiele różnych oznaczeń graficznych, które pomagają w automatycznej identyfikacji i podlegają określonym normom i przepisom, np. kody EAN-13, EAN-8, Code 39, Code 128 czy ITF-14.
kody dwuwymiarowe (2D) - dwuwymiarowe grafiki stworzone z czarno-białych kwadratów ułożonych w odpowiedni sposób. Rozróżniamy wśród nich takie rodzaje kodów, jak Data Matrix, PDF 417, QR Code.

Zalety kodów kreskowych

Powszechne użycie kodów kreskowych bardzo usprawniło wiele procesów – sprzedażowych, logistycznych, identyfikacyjnych czy inwentaryzacyjnych. Jakie ułatwienia umożliwiają kody kreskowe?

  • Szybsza praca – automatyczny odczyt trwa ułamki sekund, co znacznie zwiększa wydajność procesów, w których można stosować kody kreskowe
  • Większa efektywność – dzięki wykorzystaniu automatycznych systemów mamy pewność wykonania danej liczby odczytów bez potrzeby przerwy
  • Minimalizacja ryzyka błędów – eliminując zaangażowanie osób w ręczne wprowadzanie i odczytywanie kodów zmniejszamy możliwość popełnienia błędu do minimum
Przystępne znakowanie – kody kreskowe łatwo wygenerować i wydrukować, a ceny osprzętu do automatycznej identyfikacji są na tyle przystępne, że nie stanowią dużej bariery inwestycyjnej. 



Systemy do odczytywania kodów

Opisane wyżej zalety niewątpliwie zachęcają do zainwestowania i zaimplementowania systemu do automatycznej identyfikacji w swojej firmie, szczególnie w branży detalicznej, magazynowej czy transportowej. Do wdrożenia takiego systemu potrzebne będą między innymi:



Chcesz wdrożyć u siebie system kodów kreskowych? A może potrzebujesz sprzętu, który usprawni proces identyfikacji produktów? Napisz do nas, na pewno pomożemy!