Trudno wyobrazić sobie bez
nich dzisiejszą sprzedaż czy procesy logistyczne. Jeszcze trudniej wyobrazić
sobie, jak wyglądał handel i transport kiedy jeszcze nie były w powszechnym
użyciu. Kody kreskowe – bo o nich mowa – to nieodłączny element naszej
codziennej rzeczywistości. Kilkanaście czarno-białych linii różnej grubości,
które od lat 70. XX wieku zaczęły pojawiać się najpierw na produktach
spożywczych, potem innych przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, żeby
wreszcie zaistnieć też w transporcie i procesach inwentaryzacyjnych. Co jeszcze
powinniśmy wiedzieć o kodach kreskowych? Kto je wymyślił i jak zmieniły się na
przestrzeni lat? Opisujemy to w dalszej części artykułu.
Co to jest kod kreskowy?
Kod kreskowy to nic innego,
jak graficzne przedstawienie niezbędnych do identyfikacji danych. To
najczęściej kombinacja jasnych i ciemnych linii różnej długości ułożona w
niepowtarzalnym ciągu, któremu może być również przypisany określony ciąg
numerów. Takie kodowanie podlega wielu regułom, które brane są pod uwagę
podczas generowania nowych symboli. Dzięki tak przygotowanym kodom możliwa jest
łatwa i szybka automatyczna identyfikacja produktów, dokumentów i identyfikatorów
usług.
Skąd się wziął kod kreskowy?
Historia kodów kreskowych
sięga początku lat 30. XX wieku. To właśnie wtedy Wallace Flint,
pracownik Uniwersytetu Harwardzkiego podjął się próby automatycznego
przekazywania informacji i katalogowania produktów za pomocą specjalnie
przygotowanych perforowanych kart. Ta odważna jak na tamte czasy wizja
przez kolejne dziesięciolecia ulegała modyfikacjom i ulepszeniom. W latach
40. XX wieku Joe Woodland, pracownik Drexel Institute of Technology
na uniwersytecie w Filadelfii wykonał prototyp skanera. Sam wzór
kodu kreskowego Woodland wymyślił… siedząc na plaży i dotykając ręką
rozgrzanego piasku, na którym palcami narysował ułożone obok siebie linie.
Trzeba było jednak kolejnych prawie 30 lat, żeby te pomysły ewoluowały i
przybrały większą skalę. W latach 70. rozpoczęła się systematyzacja i regulacja
zasad tworzenia kodów.
W 1974 roku w jednym z supermarketów
Troy’s Marsh w stanie Ohio zainstalował został pierwszy skaner do kodu UPC
(Universal Product Code) i to właśnie tam dokonano pierwszego skanowania
kodu umieszczonego na produkcie spożywczym – paczce 10 gum do żucia
Wrigley’s Juicy Fruit.
Kody kreskowe dzisiaj - rodzaje
Szacuje się, że każdego
dnia na świecie skanowanych jest ponad 6 miliardów kodów kreskowych! Ich wielość
wymusiła też niejako ich zróżnicowanie. Obecnie spotkać możemy:
- kody jednowymiarowe (1D) – najpopularniejsze,
ciemne i jasne kreski, ułożone obok siebie w niepowtarzalnych odstępach.
Znajdziemy wśród nich wiele różnych oznaczeń graficznych, które pomagają w
automatycznej identyfikacji i podlegają określonym normom i przepisom, np.
kody EAN-13, EAN-8, Code 39, Code 128 czy ITF-14.
Zalety kodów kreskowych
Powszechne użycie kodów
kreskowych bardzo usprawniło wiele procesów – sprzedażowych, logistycznych,
identyfikacyjnych czy inwentaryzacyjnych. Jakie ułatwienia umożliwiają kody
kreskowe?
- Szybsza praca – automatyczny odczyt
trwa ułamki sekund, co znacznie zwiększa wydajność procesów, w których
można stosować kody kreskowe
- Większa efektywność – dzięki wykorzystaniu
automatycznych systemów mamy pewność wykonania danej liczby odczytów bez
potrzeby przerwy
- Minimalizacja ryzyka błędów – eliminując
zaangażowanie osób w ręczne wprowadzanie i odczytywanie kodów zmniejszamy
możliwość popełnienia błędu do minimum
Systemy do odczytywania kodów
Opisane wyżej zalety
niewątpliwie zachęcają do zainwestowania i zaimplementowania systemu do
automatycznej identyfikacji w swojej firmie, szczególnie w branży detalicznej,
magazynowej czy transportowej. Do wdrożenia takiego systemu potrzebne będą
między innymi:
- Drukarka etykiet kodów kreskowych
- Czytniki kodów kreskowych – można wybrać spośród wielu rodzajów, takich jak skaner ręczny,
bezprzewodowy czy przewodowy
- Oprogramowanie lub system rejestrujący wytworzone kody kreskowe
Chcesz wdrożyć u siebie system
kodów kreskowych? A może potrzebujesz sprzętu, który usprawni proces
identyfikacji produktów? Napisz do nas, na pewno pomożemy!